söndag 12 augusti 2007

Om fackliga blockader samt en absurd staty

Jag vill lite stolt meddela att den unga tjej som nästan blev påkörd av en ridchef i Kristianstad är min lillebrors flickvän. Jag pratade med mitt ex om det och han kommenterade lite syrligt att skånska bönder inte är kloka. Eftersom min pappa arbetat som lantarbetare bra länge i Skåne finns det ett antal berättelser om elaka skånska bönder med en syn på sig själva som lite förmer. När han arbetade på en golfklubb ett tag i samband med att borgarna vann valet -76 skålade folket där med orden "nu skall arbetarna lära sig äta gröt". Från annat håll berättas hur en bonde krävde av sina lantarbetare att de minsann inte skulle säga "du" till dem.
Det finns gott om berättelser..
Skånska överklassen på landet är inte kloka någonstanns. Fast det är nu inte någon överklass. Bara det att den skånska överklassen på landet är mer bordus.
När borgarna senast vann valet satt några akademikerjävlar och var glada för att nu "skulle man sätta dit de arbetslösa" utanför Lunds Universitet. Det är den skånska akademikervarianten av att säga "nu skall arbetarna få lära sig äta gröt"

Klasshat


Här ovan är kanske sveriges mest absurda staty.
Skall ta en ännu bättre bild sedan.
Det är en staty på August Strindberg, muskolös som han var (????), i extremt konstig ställning och märkliga proportioner.

Inga kommentarer: